Чому плавають обороти на холостому ходу? 4 причини і 8 решний

Чому плавають обороти на холостому ходу? Серйозно це? І чи можна це виправити? Такі питання виникає у автомобілістів, які стикаються з цією несправністю. Дана проблема може мати кілька причин: як легко виправних, так і потребують кваліфікованої допомоги фахівців.

Двигун внутрішнього згоряння представляє складний механізм з декількома технологічними системами. Стабільна робота залежить від точної збалансованої налаштування систем подачі палива, повітря і відводу вихлопних газів. На безперебійну роботу ДВЗ впливає налаштування моменту запалювання, точність зазорів впускних і випускних клапанів.

Іноді автомобілісти зустрічаються з проблемою — плавають обороти на холостому ходу без видимих змін у роботі систем. Проявляється коливання стрілки тахометра від 500 до 1 500 (об/хв), а амплітуда може змінюватись: при запуску холодного двигуна і після тривалого руху автомобіля. Причина криється в наступному — від простого засмічення свічок запалювання, неточних показників датчиків і забивання фільтруючих елементів (повітряної і масляної системи) до зносу поршневої групи.

Режим холостого ходу двигуна

Які оберти двигуна повинні бути на холостому ходу (ХХ)? Середні показники для більшості автомобілів знаходяться в діапазоні — 700 — 900 об/хв. В режимі холостого ходу ДВС не зазнає суттєвих навантажень, а витрата палива — мінімальний.

При налагодженому ХХ — двигун отримує мінімальні навантаження, а паливо витратиться економно.

Відрегульований холостий хід необхідний: при прогріві двигуна, просте в пробках на нейтральній передачі та роботи печі опалення без пересування транспортного засобу.

Примусове підвищення оборотів, при запуску холодного двигуна дає свій плюс — змащення ДВС набуває необхідну плинність при швидкому нагріванні. При поломці регулятора ХХ можна скористатися педаллю газу, але краще пройти комплексну діагностику і усунути причину плавання обертів на холостому ходу.

Виникають ситуації, коли двигун просто не можна глушити через поломки стартера, генератора або при сів акумуляторі.

При русі по трасі стрибання обертів непомітно, а в міському режимі доставляє чимало турбот і зайвих нервів.

Ознаки нестабільної роботи двигуна на холостому ходу

Нестійка робота двигуна на холостому ходу виникає при ряді несправностей. Причина може ховатися в електронному блоці управління. ЕБУ аналізує сигнали, що надходять з датчиків. При зміні подачі сигналу на виконавчий пристрій може змінитися діапазон холостого ходу. Слід перевірити налаштування датчиків:

  • холостого ходу;
  • відгуку дросельної заслінки;
  • масової витрати палива і повітря;
  • клапана рециркуляції відпрацьованих газів.
Дивіться також:  Блок розпалу ксенону: обладнання, перевірка, ремонт + 6 моделей

Про те, як перевірити і почистити датчик холостого ходу, ви зможете дізнатися з докладного матеріалу нашого фахівця.

Крім налагодження електронних систем перевіряють автомобіль на фізичні поломки. За свічок накалу можна перевірити якість горючої суміші.

При збідненої горючої суміші виконують повторне налаштування ХХ. Забитий жиклер призводить до «збагаченої» суміші, що позначиться зниженням оборотів двигуна на нейтральній передачі.

Свічки запалювання мають свій ресурс в 50 — 100 тис. кілометрів і потребують періодичного очищення від масляного нагару.

При стиранні і вигорянні ізоляції магнітного клапана — доїхати до найближчої станції ТО можна на витягнутій «підсосі» (двигуна з карбюратором).

Для карбюраторного типу автомобіля потрібно періодично перевіряти розташування поплавців і здійснювати регулювання рівня палива. Патьоки масла на блоці циліндрів свідчать про порушення герметичності з’єднання або прогар прокладки під головку блоку.

Основні причини нестабільної роботи двигуна на холостому ходу

Головні моменти, чому плавають обороти на холостому ходу: зношеність поршневої групи, системи випуску EGR, корозії лопатей турбіни або збій системи запалювання.

Однією з частих причин є забивання клапана системи EGR. Система EGR відповідає за вивід відпрацьованих газів. Особливістю її роботи є повернення частини вихлопу в камеру згоряння від колектора випуску системи циркуляції. Технологія EGR дозволяє знизити шкоду навколишньому середовищу від вихлопу і виконувати повне згоряння палива. Поломку усувають заміною клапана або його очищенням (продувкою).

Для дизельного варіанту ДВС характерне утворення корозії на насосі або рухомих лопатях турбіни. Елементи «заїдають» і перестають виконувати свою функцію. Варіант захисту — активна змащування металевих деталей.

Приватна практика довела ефективність додавання моторного масла (100 — 200 грам) в паливний бак для мастила лопатей насоса.

Дивіться також:  Що таке шасі? 2 типу підвіски, елементи, особливості конструкції

Знос поршня і кілець призводить до втрати ступеня стиснення в ДВС. Компресія безпосередньо пов’язана і з герметичністю головки блоку циліндрів. Знос прокладки призводить до протруєння повітряно-масляної маси, які візуально визначаються за потьокам на блоці двигуна. Цей характерний показник супроводжується перебоями у запуску і роботи ДВЗ, зміні стабільних оборотів холостого ходу.

Зруйнована прокладка під головку блоку може призвести до катастрофічних наслідків для двигуна — надходження охолоджувальної рідини всередину картера, забруднення масла і гідроудару (при зміні геометрії блоку за рахунок перегріву).

Причина плаваючих оборотів може критися в роботі свічок запалювання. Свічки запалювання розраховані на певний ресурс, потребують періодичної перевірки та очищення від нагару. Термін служби залежить від якості виробництва свічок запалювання та використовуваного матеріалу для виготовлення електрода. Свічки з нікелевим покриттям елемента недовговічні. При пробігу близько 10 тисяч кілометрів порушується режим роботи — виникає «блукаюча іскра» (призводить до нестабільного моменту запалювання палива в камері згоряння). Супроводжується ускладненим запуском ДВЗ і впливає на плавність холостих обертів.

Крім свічок, проводять огляд бронепроводов — на цілісність, а котушку запалювання — на замикання обмотки.

Якість паливної суміші можна визначити візуально за кольором і станом свічок: сліди перегріву і зашлакованості говорять про неякісному паливі.

Стабілізація роботи двигуна на холостому ходу

Регулювання і стабілізацію оборотів холостого ходу двигуна виконують наступними шляхами:

  1. Очищають клапан від відкладень (на масляному картері). Знадобиться демонтаж картера і подальша промивка миючими речовинами від масляних відкладень, пилових і механічних скупчень шламу. Деталі очищають, промивають у гасі і висушують. Встановлюють клапан і збирають систему.
  2. Вентиляція картерних газів (ВКГ). При згорянні палива і масла в двигуні створюється тиск газів, що циклічно скидається клапанами через патрубки складної геометрії. Обслуговування і прочищення системи ВКГ — нормалізує обороти, знизить споживання палива і позбавить від перевитрати олії.
  3. Важлива перевірка магістралей подачі повітря. Доведеться перевірити циліндри на герметичність, продути компресором шланги і оглянути колектор. «Підсмоктування» повітря може відбуватися через тріщини, які можна виявити, обробивши трубопроводи WD-40. Після випаровування рідини залишаються візуально помітні місця протравлення. Пошкоджені шланги не підлягають запаювання (тільки заміна на нові).
  4. Дросельна заслінка промивається від відкладень масляного типу. Після демонтажу можна провести перенастроювання положення. Знімаються шланги, відкручуються болти кріплення, а заслінку оглядають на предмет зносу, обприскують аерозолем і зчищають відкладення щіткою. Промивши площині, регулюють положення (робочі зазори) заслінки і збирають систему.
  5. Витрата повітря контролюється датчиками ДМРВ. Принцип роботи заснований на зчитуванні показань термоанемометра. Датчики масової витрати ремонту не підлягають (тільки заміна).
  6. Перепади оборотів ХХ спостерігаються при поломці електромагнітного клапана в карбюраторною системою подачі палива. Проводиться повна заміна. До найближчого СТО доїхати можна на витягнутій заслінці «підсосу».
  7. Жиклери ХХ в карбюраторі очищаються спеціальними засобами (аерозолями) без виймання з конструкції. Обробивши жиклер добавкою, продувають канали компресором від залишків механічних частинок.
  8. Очистити сліди корозії на лопатях ТНВД можна XADO VeryLube або засобом іншого виробника. Композицію розпилюють в горловину порожнього паливного бака (перед повною заправкою). Речовина осідає і вступає в реакцію на лопатях насоса, відбувається хімічний процес корозійної нейтралізації. У приватній практиці зустрічається «метод підливи моторного масла» — додають близько 150 мл у бак з дизельним паливом. Металеві поверхні лопатей покриються захисною плівкою, захистивши їх від появи передчасних корозійних плям.
Дивіться також:  Важіль передньої підвіски: функції і 3 основні несправності вузла

Висновок

Пам’ятайте, для вирішення проблем з перебойной роботою двигуна необхідно пройти повну ретельну діагностику на СТО і не забувати регулярно виконувати технічне обслуговування — міняти масло і фільтрувальні елементи. Потрібно стежити за станом свічок запалювання, регулюванням і зносом клапанів. Налагоджена робота всіх технологічних систем — гарантія безперебійної роботи двигуна та усунення проблем з «плаваючими» оборотами холостого ходу.