Газове обладнання на автомобіль: особливості і переваги, 8 порад

Газове обладнання на автомобіль — пристрій, що встановлюється на машину і дозволяє використовувати газ в якості палива. Це ідеальний варіант для більшості автолюбителів, адже це дозволяє економити на бензині і збільшити ресурс двигуна.

ГБО або газобалонне обладнання — пристрої, які встановлюються на машину і дозволяють використовувати газ в якості палива. Використання газового обладнання на автомобілі дозволяє знизити витрати на бензин і збільшити ресурс двигуна, скоротити ремонти, а також знизити кількість шкідливих викидів. При щоденних переміщеннях в районі 100 км установка ГБО на авто окупається протягом 3 — 4 місяців.

Основні вузли і пристрій ГБО

Система ГБО включає механічні та електронні пристрої.

Балон, оснащений мультиклапаном — пристроєм, що складається з декількох миниустройств. В ньому: показник рівня газу, два клапана — для заправки газом і для його витрати. Балон може мати різну форму, частіше циліндричну і тороїдальні. Форму і розміри балона вибирають так, щоб оптимально зайняти простір усередині автомобіля: в багажнику, запасці або під днищем. Мультиклапан на балоні зверху закритий венткоробкой, яка попереджає про можливий витік газу. Вона з’єднана з зовнішньою стороною автомобіля трубками, які виводять газ при аварійному витоку.

Балони можуть бути:

  • сталеві;
  • з легованої сталі з пластиковим (композитним) чохлом;
  • алюмінієві з пластиковим чохлом;
  • повністю композитні.

Балон розташовується в задній частині машини і з’єднується з системою ГБО трубою, званої магістраллю.

Всі інші елементи системи розташовуються під капотом автомобіля.

  1. Блок управління (електронний контролер) — керує роботою всього ГБО.
  2. Газовий клапан — встановлюється на магістралі (трубі) руху газу. Має фільтр для очищення палива і управляється електронікою.
  3. Редуктор — камера для випаровування рідкого газу. Для випаровування редуктор знижує тиск газу з 16 атм до нормального атмосферного (1 атм) і підігріває його. Редуктор може управлятися електронікою або бути механічним. В перших системах ГБО редуктори впорскували газ при зниженні тиску всередині змішувача, тому називалися «вакуумними». В деяких системах ГБО редуктори використовують додатково підключають до системи охолодження, оскільки процес випаровування газу забирає тепло і охолоджує редуктор. Редуктор нагнітає тиск газу і впорскує його в змішувач.
  4. Змішувач або колектор — камера, в яку подаються газ і повітря в певних пропорціях. Далі підготовлена суміш надходить у камеру згоряння.
  5. Бензиновий клапан (цей елемент є в ГБО-1 для карбюраторних двигунів) — зупиняє подачу бензину.
  6. Датчики-контролери тиску, температури газу.

Також до системи ГБО відноситься перемикач видів палива. Його ставлять в салоні. З його допомогою змінюють положення газового і бензинового клапанів, перемикаючи вид палива. Зробити це можна в будь-який час: на холостому ходу або при русі авто.

Обов’язково прочитайте дуже корисну і інформативну статтю нашого фахівця, в якій розповідається про те, як зменшити витрату бензину.

Принцип роботи ГБО

Газове обладнання на авто працює на різних формах газу: зрідженої і газоподібної. Частіше для роботи використовують скраплений газ — пропан-бутанову суміш. Рідше — стиснений природний газ (метан). Метанових заправок мало, тому балони зі стисненим газом не користуються популярністю.

Як працює система ГБО? Газ надходить з балона через фільтр до редуктора. Оскільки в балоні він перебуває під тиском (близько 16 атм), то по трубі він рухається самопливом. Потрапляючи в редуктор, скраплений газ перетворюється в пар — випаровується. Для цього редуктор знижує тиск і підігріває. Під час роботи двигуна, для підігріву рідкого газу використовується тепло від роботи мотора.

Дивіться також:  Покриття авто рідкою гумою: 3 основних способи

Після редуктора пари газу проходять ще через один фільтр і надходять у змішувач. У багатьох системах ГБО надходження в змішувач відбувається через форсунки. Їх кількість відповідає кількості циліндрів — поршнів. А їх відкриттям керує електронний блок управління. Подаючи команди на форсунки, блок управління регулює кількість вприскувань і кількість газу, що надходить в камеру згоряння.

Запуск двигуна і перші 20 — 30 секунд роботи відбуваються на бензині. Як тільки редуктор прогріється, система управління газовим обладнанням автоматично включає подачу газу і його уприскування в систему згоряння. При цьому подача бензину автоматично вимикається.

Зворотний перехід на бензин відбувається при зниженні тиску в трубах газу, тобто, коли газ в балоні закінчується.

Крім того, в системі управління є можливість ручного перемикання режимів «бензин — газ».

Описаний принцип роботи є схемою для зрідженого пропан-бутанового палива. Для природного газу (метану) використовується інша схема. Оскільки він є газом, то надходить відразу до газових інжекторів і далі в камеру згоряння без фільтра і редуктора.

Покоління ГБО

ГБО є технічною системою, яка розвивається і модернізується. Тому на сьогодні існують 6 поколінь газобалонного обладнання. Вони відрізняються принципом подачі газу і способом відключення подачі бензину.

На замітку: за великим рахунком, всі системи ГБО можна розділити на 3 основні групи і проміжні гібридні типи між ними. Три основних системи ГБО — це:

  • для карбюраторного (механічного) впорскування палива;
  • для інжекторного розподіленого впорскування;
  • для безпосереднього впорскування палива в двигун.

Опишемо шість поколінь обладнання — їх дія і відмінності.

  • ГБО-1 — система з механічними блоками, які встановлюють виключно на карбюраторні двигуни. Їх редуктор впорскує газ через форсунки при низькому тиску всередині змішувача. Тому отримав назву «вакуумного». Ця система має багато недоліків і нарікань, не рідкісні займання;
  • ГБО-2 — система для карбюраторних і простих інжекторних двигунів, але модернізована електромагнітним редуктором. Це дозволило організувати подачу газу, він при різних значеннях тиску в змішувачі, зробило більш легким запуск двигуна, можливим «холодний» старт. Електромагнітний редуктор також дав можливість керувати вибором палива кнопкою з салону авто;
  • ГБО-3 — система для інжекторних двигунів, у яких редуктор оснащений контролерами і працює в повністю автоматичному режимі. Він зчитує показання датчика кисню у вихлопних газах і за ним регулює склад газової суміші. Також редуктор має датчик температури, який дозволяє йому включатися тільки після прогріву. Ще одне вдосконалення ГБО-3 — це емулятор форсунок. Вони імітують роботу бензинових форсунок, щоб електронний блок не перевів двигун в аварійний режим. Емулятор форсунок прибрали необхідність вбудовувати в систему окремий бензиновий клапан.

Системи газового обладнання перших поколінь вважаються застарілими. Серед трьох інших найбільшу популярність одержало ГБО-4, завдяки оптимальному поєднанню ціни і якості його роботи. Саме його вважають за краще встановлювати більшість водіїв.

  • ГБО-4 — система для інжекторних двигунів. Удосконаленням ГБО-4 є газові форсунки. Вони беруть на себе функцію впорскування газу в змішувач-колектор. І позбавляють редуктор від необхідності нагнітати тиск впорскування газу в змішувач. Кількість форсунок відповідає кількістю поршнів-циліндрів. На кожній форсунці встановлений контролер, який керує її роботою — визначає кількість уприскуваного газу і частоту впорскування. Тут немає емуляторів бензину, їх функцію виконує сам електронний блок. Він, блок управління, зупиняє роботу бензинових форсунок і запускає газові. При цьому бензиновий блок продовжує працювати без впорскувань бензину.
Дивіться також:  Ходові вогні на авто своїми руками: 5 способів установки ДХО + відео

ГБО четвертого і наступних поколінь є системами періодичної (циклічної, фазовою) подачі палива (газу). Така подача дозволила знизити витрата зрідженого палива.

ГБО наступних поколінь, 5-го і 6-го, не працюють на газоподібному метані, оскільки використовують виключно скраплений газ. У їх конструкції зріджене паливо надходить в камеру згоряння в рідкому вигляді, минаючи фазу пароутворення.

  • ГБО-5 — газ впорскується у вигляді рідини, що отримало назву «рідкого уприскування». Його подають в камеру вбудовані в балон паливні насоси (аналогічно системі подачі бензину). Для подачі рідкого палива насос нагнітає тиск до 5 атм. Для постійного нагнітання тиску в системі працює редуктор тиску. Невелике підвищення тиску попереджає випаровування рідкого газу при нагріванні від працюючого двигуна. Ця система легко заводиться без бензину, без необхідності прогрівати двигун на бензині. Вони також відрізняються зниженим витратою газу і збільшеною потужністю. Редуктора-випарника в ГБО-5 немає;
  • ГБО-6 ставлять на двигуни з безпосереднім уприскуванням. Використовує скраплений газ. Система ГБО-6 складається з бака, який підключається до магістралі подачі бензинового палива.

ГБО-5 і 6 — найдорожчі варіанти встановлення газового обладнання на авто.

Особливості установки

Що врахувати при установки газобалонного обладнання на автомобіль?

  1. Редуктор — пристрій, який займе місце під капотом. Тому необхідно оптимально підібрати йому місце розташування. Воно повинно бути доступно для обслуговування — періодичної заміни фільтрів.
  2. Кріпити редуктор необхідно на рамі автомобіля, його можна кріпити на двигуні, унаслідок вібрацій.
  3. Шланги для підведення тосола не повинні бути повернуті або заломлены. Шланги тосола підключаються до системи паралельно. Тоді редуктора і радіатора грубки тосол буде подаватися в рівних кількостях.
  4. Поряд з газовим балоном не повинно бути гарячого глушника і не повинно бути вібруючих деталей кузова.
  5. Форсунки газу розташовуються якнайближче до форсунок бензину. Суміш повинна бути як можна ближче до свічки — це гарантує стабільність її горіння.

Однак установка ГБО вимагає професійних знань, тому даний розділ — швидше допомога для контролю робіт з установки газобалонного обладнання на ваш автомобіль.

Правила оформлення

ГБО є додатковим обладнанням і вимагає обов’язкового оформлення в ДАІ. Що важливо знати для його легалізації?

Додатково рекомендуємо прочитати статтю нашого фахівця, в якій він докладно пояснює, який штраф за ГБО передбачений законодавством у разі неправильної установки або оформлення.

  1. Починати оформлення додаткового обладнання до установки, а саме — пройти в ГИБДД експертизу (огляд) і отримати дозвіл на установку ГБО. У ході експертизи ГИБДД має підтвердити можливість установки газу на авто.
  2. Після установки — пройти ще одну експертизу для перевірки безпеки.
  3. Далі, з підтвердженими результатами безпечної роботи та супутніми документами необхідно звернутися в ГИБДД. Взяти з собою: пакет документів на газове обладнання, сертифікат на право встановлювати ГБО від тих, хто виконував роботу та особисті документи водія на машину.
Дивіться також:  Хромування в домашніх умовах: 5 етапів процесу + відео

На замітку: встановлення другої паливної системи — досить серйозне втручання в конструкцію машини.

Переваги ГБО

Газове обладнання для автомобілів економічніше, ніж робота бензинового або дизельного двигуна. Воно скорочує витрати палива і продовжує життя двигуна. Наведемо опис основних переваг машин «на газу»:

  1. Машина з ГБО може пересуватися як на газі, так і на бензині.
  2. Скорочуються витрати на паливо.
  3. Поліпшується якість їзди машини: рухається м’якше, без ривків, стартує і розганяється швидше.
  4. Скорочується кількість шкідливих викидів. Це відбувається завдяки більш повного спалювання палива. Суміш пропану і бутану відрізняється високим октановим числом (до 108), завдяки чому прогорає майже повністю, не залишаючи вихлопних газів або інших викидів.

На замітку: за даними проведених досліджень, відсоток скорочення шкідливих викидів для карбюраторного двигуна становить 2/3 або 70%. Для дизельного — половина або 52%.
Так само до переваг ГБО можна віднести:

  • збільшення ресурсу роботи двигуна, завдяки дбайливому відношенню до мотору, більш повному згорянню палива, меншої кількості нагару на циліндрах;
  • збільшення пробігу машини без дозаправки; замість одного бензинового бака в машині — два бака з двома видами палива.

Перераховані вище переваги властиві системам ГБО, встановленим у ліцензованих перевірених майстерень, з використанням якісного сертифікованого обладнання. Також важливо після установки ГБО своєчасно робити технічні обслуговування і міняти фільтри. А саме — кожні 10 — 15 тис. км.

На замітку: перший після установки ГБО огляд треба пройти раніше — вже через 1,5 тис. км.

Недоліки ГБО

  1. Суттєві грошові витрати на установку газове обладнання на автомобіль. Його вартість становить кілька десятків тисяч. Крім того, необхідно оформити установку додаткового обладнання в ГИБДД, що також потребує витрат грошей і часу.
  2. Зниження кількості вільного місця — актуально для автомобілів з невеликим багажником. Однак цей недолік можна зробити неактуальним, якщо використовувати виносну модель газового балона, яка кріпиться зовні корпусу і не займає простору всередині багажника салону.
  3. Збільшення кількості техоглядів та сплати їх проведення.
  4. Підвищені вимоги до дотримання техніки безпеки — газ небезпечніше бензину.

Установка нового обладнання анулює гарантії виробника. Тому вона не завжди доцільна для нового автомобіля на заводської гарантії.

Висновок

Установка ГБО виправдана майже завжди. Для різних автомобілів вона буде відрізнятися термінами окупності. Найбільш доцільно ставити додаткове газобалонне обладнання на автомобілі з великою витратою бензину — більше 10 л на 100 км. Також установка дає помітний результат, якщо автомобілем активно користуються, проїжджаючи в день по 80 — 100 км. В більшості випадків ГБО дозволяє знизити не тільки витрати на паливо, але і відсунути капремонт двигуна. А також скоротити кількість викидів в навколишнє простір. І звичайно, газові балони виправдовують витрати на свою установку економією на заправних станціях.