Паливна система автомобіля: 3 основні системи подачі палива

Стійку роботу двигуна забезпечує паливна система автомобіля. Навіть незначні неполадки в системі впливають на динаміку розгону, стабільність холостих обертів і витрата палива. Вироблені своєчасні діагностичні та профілактичні роботи забезпечать безперебійну роботу паливної системи.

Паливна система авто – це одна з ключових систем в автомобілі. Її несправність або неправильна робота можуть призвести до дорогих ремонтів або перевитрати палива. Схема паливної системи сучасних авто складається з п’яти ключових елементів. Системи дизельного і бензинового двигуна відрізняються. Про особливості їх конструкцій читайте нижче.

Призначення паливної системи

Паливна система потрібна для доставки бензину, дизеля з паливного бака безпосередньо в циліндри двигуна. По дорозі воно змішується з повітрям і вже в поршневу систему доходить суміш, що складається з палива і повітря. В циліндрах відбувається детонація, іншими словами мікровибух паливної суміші. Енергія, отримана від детонації, передається на коленвал, там перетворюється в обертовий момент і потім переходить на колеса автомобіля.

Пристрій і основні конструктивні елементи

По конструкції всю паливну систему можна поділити на такі елементи:

  1. Бак для палива. Баки бувають різні за конфігурацією і обсягом. Оснащені датчиком рівня палива, який дає розуміння водієві про рівень наповненості бака. Для заливання палива в баці є горловина, що закривається кришкою.
  2. Паливні магістралі. Представляють собою набір трубчастих магістралей, по яких паливо доходить з бака до розподіляє пристрою.
  3. Фільтри. Застосовуються фільтри грубого і тонкого очищення (читайте про те, де знаходиться паливний фільтр). Фільтр грубої очистки монтується безпосередньо на бак з паливом і являє собою металеву решітку. Цей фільтр не дає проникнути великим частинкам забруднень в магістралі паливної системи. Фільтр тонкого очищення встановлюється безпосередньо в моторному відсіку перед паливним насосом. Він вже відловлює більш маленькі частинки бруду.
  4. Паливні насоси. По конструкції встановлюють два або один паливний насос. Їх кількість залежить від конструкції суміші утворювача. В карбюраторних типах насос коштує один. У дизельних двигунах встановлюють насоси низького і високого тиску.
  5. Смесеобразователь. Цей елемент відповідає за змішування палива з повітрям і впорскування суміші в двигун. У бензинових двигунах це карбюратор або інжектор.
Дивіться також:  Де знаходиться запобіжник прикурювача? 2 місця розташування

Типи систем подачі палива у двигун

В залежності від конструкції автомобіля, року його випуску та типу пального матеріалу, на якому він працює, паливні системи мають свої відмінності.

За типом палива:

  • бензинові;
  • дизельні.

Конструкція цих паливних систем кардинально розрізняється і про їх особливості читайте нижче.

Бензинові в свою чергу поділяються на:

  • карбюраторні;
  • інжектори.

У сучасних автомобілях карбюраторні подачі палива майже не зустрічаються. В більшості стоять саме інжектори. Але авто, випущені 10 — 15 років тому оснащувалися карбюраторами, тому принцип роботи таких систем ми також розберемо.

Паливна система карбюраторних двигунів

По конструкції карбюратор складається з корпусу, поплавкової камери, клапанів, жиклерів, суміші утворює камери. У карбюраторною системою паливний насос встановлюється один — малого тиску. Встановлюється він у моторному відділенні, недалеко від карбюратора. Насос накачує паливо в поплавцеву камеру. Свою назву ця камера отримала за рахунок поплавця, який регулює її наповнення. Якщо в камері більше палива, ніж потрібно, поплавок піднімає голчастий клапан. Голчастий клапан закриває подачу палива в камеру. При нестачі палива в камері весь процес відбувається навпаки.

Читайте також статтю нашого фахівця, в якій розповідається про те, як влаштований зворотний клапан паливної системи.

З поплавцевої камери паливо через жиклер, який представляє собою трубочку з малим отвором, подається в камеру змішування. У цій камері бензин змішується з повітрям, який в свою чергу надходить з повітрозабірника.

Регулюється подача палива дросельною заслінкою, а вона тросом пов’язана з педаллю газу в авто. З карбюратора суміш подається в двигун за допомогою зворотної тяги від циліндропоршневої групи. Іншими словами, поршень всмоктує паливну суміш.

Бувають три види паливної суміші:

  1. Збагачена. У складі цієї суміші збільшену кількість палива і зменшений об’єм повітря. Це у свою чергу призводить до перевитрати палива. Таку суміш застосовують при запуску двигуна автомобіля. Регулюється це за допомогою так званого «підсосу». Після прогріву двигуна суміш необхідно зробити нормальною і прибрати «підсмоктування».
  2. Нормальна. У складі суміші потрібну кількість палива і повітря. Це іншими словами золота середина.
  3. Збіднена. У цій суміші кількість повітря більше потрібного, а палива менше. Це тягне за собою зменшення витрат і потужності. Машина буде важко підніматися на гірки, особливо навантажена. Швидкість стане значно менше.
Дивіться також:  Шліфування колінвала: 5 етапів проведення робіт і 4 рекомендації

Регулюється якість суміші на карбюраторі болтом. Взагалі варто сказати, що на карбюраторі є гвинт холостого ходу та якості суміші. Саме гвинтом якості суміші і регулюється її складу.

Якщо немає розуміння, як регулювати, то краще довірити цю справу професіоналу. Ця робота дуже точна і тут потрібні навички.

Одна з найчастіших проблем карбюраторних типів систем — це як раз самостійна регулювання. Бувають ситуації, що справа зовсім не в налаштуваннях, а, наприклад, в поламаному игловом клапані. Через переповнення поплавкової камери витрата збільшується, а автолюбителі починають крутити гвинти суміші утворювача. Це не призводить ні до чого.

Особливості паливної системи інжекторного двигуна

Несхожість інжекторного типу двигуна і карбюраторного в наступному. Паливний насос створює високий тиск і подає пальне на паливну рампу, а з неї через форсунки в двигун (читайте про те, як відбувається ремонт дизельних форсунок). Регулює подачу палива, його кількість і якість блок управління.

Робити якісь регулювання можливо лише через спеціальний комп’ютер. Крім того, блок управління не дасть сигналу на подачу палива, якщо хоча б один датчик в автомобілі вийшов з ладу. На панелі буде видаватися помилка з назвою. За назвою помилки можна розшифрувати, який саме датчик вийшов з ладу.

Додатково рекомендуємо прочитати статтю нашого фахівця, в якій розповідається про те, що таке інжектор.

Схема паливної системи дизельного двигуна

В дизельному двигуні паливна система відрізняється від бензинової. Займання паливної суміші відбувається внаслідок стиснення повітря і його нагрівання. У таких системах не застосовуються свічки для детонації суміші. У дизельних двигунах застосовуються свічки, але розжарювання. Вони служать для підігріву паливної системи при пуску. При роботі вони не потрібні.

Дивіться також:  Що таке трансмісія автомобіля? Її функції та 5 основних видів

У дизельної системі є два паливних насоса. Один з них високого тиску, а інший низького. Насос низького тиску хитає паливо з бака. Насос високого тиску створює потрібний тиск в системі при упорскуванні. Роль розподільника виконують форсунки, вони дозують кількість суміші і визначають її якість. Для перевірки зносу форсунок є спеціальний стенд.

Рекомендуємо додатково прочитати детальну статтю нашого експерта, в якій описана система живлення дизельного двигуна.

Особливістю дизельного двигуна є відсутність регулювання якості суміші. Особливо це позначається взимку при низьких температурах. Так само в зимовий час дизель починає підмерзати. Для того, щоб цього не траплялося, застосовують присадки.

Висновок

Паливна система безпосередньо впливає на витрату бензину або дизеля автомобіля. Якщо за системою немає належного контролю і вона просто не обслуговується, то це збільшує витрату палива автомобіля. Як показує практика, легше підтримувати в належному стані те, що є, ніж ремонтувати занедбане.

Потрібно регулярно міняти витратні матеріали, а саме — паливні фільтри і проходити діагностику систем подачі палива (карбюратора, інжектора, форсунок). Це допоможе заощадити і гроші, і час.