Ремонт стартера своїми руками: 6 причин поломки, розбір і заміна щіток

Зробити дрібний ремонт стартера своїми руками цілком можливо кожному водієві при наявності необхідного інструменту і запасних деталей.

Автомобільний стартер — ключовий компонент в системі запалювання автомобіля. По своїй суті є компактним електромотором, обертання якого необхідно для прокручування колінчастого і подальшого запуску ДВЗ. Поломка стартера призводить до того, що власник автомашини не може завести її з ключа. Ремонт обладнання цього типу завжди пов’язаний з демонтажем і ретельним оглядом пристрою. З цього матеріалу автолюбитель дізнається, як розібрати і зробити ремонт стартера своїми руками.

Як працює пристрій

Стартерний механізм — стандартний компактний електродвигун постійного струму, який бере енергію від штатного акумулятора. Поворот ключа замикає ланцюг, і на втягуюче реле йде струм. Таким чином починається обертання стартера.

Додатково рекомендуємо прочитати статтю нашого фахівця про те, як зробити пусковий пристрій для автомобіля своїми руками.

Опишемо призначення ключових компонентів пристрою.

  1. Щітки стартери: робляться зазвичай з графіту. Два кінця замикаються на масу, третій — на високовольтний провід від акумулятора. Більшість стартерів вітчизняних автомобілів комплектуються двома парами щіток. Кожна щітка поміщається в фіксуючий пристрій — щіткотримач.
  2. Втулки стартери: по щіткам передається «плюсовій» ток, по втулок — «мінусовій» (для обмотки ротора).
  3. Втягуюче реле: подає електроживлення від замка запалювання до електромотору стартера. Складається з декількох контактів і перемички, яка рухається під час робочого циклу.
  4. Бендікс з приводний шестірнею: це ролик, який передає крутний момент на маховик. Коли ДВС запускається, обгонная муфта від’єднує шестерню від маховика, тим самим припиняючи робочий цикл електромотора. Таким чином, бендикс не тільки безпосередньо запускає силовий агрегат автомобіля, але також зберігає ресурс стартера, своєчасно припиняючи його робочий цикл.
  5. Якір: потрібен для фіксації сердечника.

Всі компоненти укладені всередині герметичного сталевого корпусу-циліндра. Також всередині нього розміщені металеві обмотки, які збуджують електричне поле.

Дивіться також:  Як зняти коробку на ВАЗ-2109? 15 етапів демонтажу вузла + корисні поради

Варіанти поломки пристрою

Складові частини автостартера під час їзди не схильні до навантажень. Однак, багато деталей працюють на знос в момент запуску ДВЗ. Вийти з ладу може практично будь-який компонент. Досвідчені водії умовна ділять всі «недуги» стартера на електричні і механічні. Перші припускають наявність дефектів при подачі електричного струму від АКБ. Друга категорія — пошкодження окремих елементів, які розташовані всередині корпусу.

Електричні несправності пов’язані з низьким зарядом акумулятора або нещільним приляганням контактних компонентів АКБ до стартеру. Усувається за допомогою візуального огляду з наступною надійною фіксацією високовольтної проводки.

За механічними «хвороб» все складніше. Налічується близько десятка типових неполадок, при цьому майже всі володіють схожою «симптоматикою» — стартер не крутить, двигун не заводиться, машина не їде. Визначити дефект проявився стартера важко — для ідентифікації несправностей потрібно обов’язково розбирати електродвигун і оглядати його складові частини.

Перед тим, як описати коротко типові неполадки, звернемо увагу на чинники, які можуть вплинути на зниження ресурсу даного типу обладнання:

  • порушення герметичності корпусу;
  • негативні зміни в режимі роботи двигуна: утруднений пуск може посилити знос окремих частин;
  • пошкодження високовольтної проводки, які дозволяють стартеру функціонувати, але при цьому порушують його робочий цикл;
  • фабричний брак при виготовленні окремих елементів;
  • використання АКБ, яка несумісна з даним типом автомобілів.

Далі розглянемо типові проблеми та маркери.

Несправність щіток

Найпоширеніша біда. Щітки працюють інтенсивніше інших частин автостартера. Від постійного контакту з колекторними пластинами, які кріпляться до якоря, вони стираються і перестають працювати. Під час робочого циклу щітки дуже швидко рухаються по вертикалі, такий режим роботи веде до поступового розхитування власників; з часом вони перестають фіксувати щітки в робочому положенні. Заміна щіток стартера разом з фіксаторами вирішує проблему.

Пізнати зношені щітки можна за такими ознаками:

  • втягуюче реле клацає, але запуску стартера не відбувається;
  • коли стартер працює, то чути нехарактерні звуки: хрускіт, тріск, крякання;
  • явний запах гару під час пуску стартера.
Дивіться також:  Електросхема ВАЗ-2109: 7 частих несправностей і можливі доробки

Поломка якорі

Робочий цикл електростартера зав’язаний на обертанні пускового якоря. Той може відмовити в силу механічних причин, так і електричних. По-перше, варто оглянути високовольтну проводку (вона може від’єднатися або окислитися), щоб виключити дрібні несправності. Сама часта поломка — заїдання рухомої частини якоря. Коли якір нерухомий, автомобіліст не почує навіть клацань реле.

Інші пошкодження

Рідко виникає така ситуація: водій повертає ключ, автомобіль заводиться, шофер повертає ключ запалювання у вихідне положення, яке передбачає припинення роботи механізму. Однак при несправності стартер не припинить обертатися.

Проблема вкрай рідкісна, тому легко відшукати причини: псування пружини відключення запалювання; вихід з ладу, тягового реле (заїло або злиплися контакти). Також є неполадки, при яких агрегат функціонує, видає нехарактерні шуми. В цьому випадку розглядають такі варіанти, як:

  • ослаблення кріплення стартера;
  • пошкодження якірної шийки;
  • знос зубів приводної шестерні.

Також є ряд ознак, які означають високий поточний знос елементів і пророкують швидкий вихід з ладу всього стартера. Займіться профілактичними роботами:

  • якщо пусковий пристрій стало функціонувати тільки після другого або третього повороту ключа запалювання;
  • пусковий механізм провертається із працею, навіть при повній зарядці АКБ;
  • затримка при виході із зачеплення.

Буває і так, що при зміні положення ключа запалювання, стартер працює штатно, але колінвал не обертається, і двигун «мовчить». Потрібна заміна муфти вільного ходу.

Для більшості вітчизняних автомобілів ресурс пристрою заявлений на рівні 100 тисяч км пробігу.

Однак, якщо ігнорувати періодичне обслуговування пристрою, то воно не відходить і 3/4 заявленого терміну служби.

Як зняти і розібрати стартер

Зазначимо, що сам по собі ремонт стартера не несе відчутних проблем для ремонтника. Весь сервісний комплекс зводиться до трьох заходів: візуальний огляд, очищення робочих поверхонь, заміна зіпсованих компонентів. Автомобілісту важливо знати розташування деталей, їх зовнішній вигляд, щоб потім провести ремонт втягивающего реле стартера своїми руками або поміняти щітковий вузол стартера.

Дивіться також:  Промивка системи охолодження двигуна: 7 способів з різними засобами

Демонтаж стартера необхідно почати з відключення високовольтних проводів. Необхідно скинути клеми з АКБ і від’єднати провід «маси». Стартер знімають знизу, тому обов’язковий демонтаж захисних панелей, щоб дістатися до дроти від тягового реле. Скидаємо його тринадцятим накидним ключем. Пусковий пристрій кріплять до внутрішньої частини картера на кілька болтів. Видаляємо їх. Після цього можна без проблем дістати стартер і проводити з ним маніпуляції.

Не знаєте, як робиться лебідка з стартера своїми руками? Обов’язково прочитайте дуже корисний матеріал нашого фахівця.

Розібрати стартер також не становить праці. Спершу відкручують задню кришку (та, з якої виходить вал), яка тримається на двох болтах. Під кришкою знаходиться прокладка і ущільнювальні кільця, які додатково не фіксуються і випадуть самі при демонтажі. Також по всьому корпусу є металеві стяжки на болтах, які утримують ключові компоненти стартера. Послаблюємо їх — отримуємо доступ до необхідних деталей.

При ремонті потрібно дотримуватися обережності, так як до деталі підходять контактні дроти, їх пошкодження збільшить сервісний сеанс на кілька годин.

Нижче опишемо типовий випадок.

Ремонт щіткового вузла

Щітки найчастіше ламаються в стартері. Із-за зносу вони не підлягають плановому обслуговування — їх змінюють. Щоб видалити старі деталі, потрібно від’єднати сталеву стяжку всередині корпусу від фіксатора щіток. Далі потрібно безпечне відключення проводки; після цього фіксатор буде доступний для візуального огляду. Нові щітки продають разом з власниками, тому знімати справні частині немає сенсу. Щітки змінюються при зносі контактних елементів або мідних пластин, механічних пошкодженнях держателя. Особливо стартерні щітки вразливі на вітчизняних передньопривідних ВАЗах початку 2000-х років.