Система охолодження ВАЗ 2107: 5 елементів, обслуговування і ремонт

З яких вузлів і агрегатів складається система охолодження ВАЗ 2107? Як правильно зробити ремонт і поточне технічне обслуговування, щоб уникнути перегріву двигуна? Все це потрібно знати власнику автомобіля, багато що може знадобитися у випадку непередбаченої ситуації в дорозі у зв’язку з перегрівом двигуна.

Гідросистема двигуна має завдання не допустити його перегріву. При цьому тепло йде в навколишній простір і частково може використовуватися для обігріву салону транспортного засобу. Агрегати, через які циркулює антифриз у ВАЗ-2107, з’єднуються між собою патрубками і утворюють замкнуту ланцюг.

Циркуляцію хладагента в системі охолодження ВАЗ-2107 (карбюратор) і 21074 (інжектор) забезпечує водяний насос. Для підтримки щодо постійної температури двигуна потік охолоджувальної рідини регулюється термостатом.

Охолоджувальна конструкція приводу автомобіля

Гідросистема охолодження автомобіля — це група пристроїв і з’єднуючих їх трубопроводів, а також канали в блоці двигуна внутрішнього згоряння, що дозволяють відводити від деталей отримане тепло в процесі роботи механізмів.

Структура системи охолодження ВАЗ-2107:

  • радіатор;
  • розширювальний бачок;
  • водяний насос;
  • термостат;
  • вентилятор.

Можливо, вас також зацікавить стаття нашого фахівця, в якій детально описано, як налаштувати карбюратор на ВАЗ-2107.

Головним завданням охолоджувальної структури є підтримання оптимальної температури при роботі мотора незалежно від умов роботи шляхом видалення частини виробленого в ньому тепла через охолоджуючу рідину. В автомобілях використовується проміжний макет охолодження:

  • тепло від двигуна;
  • охолоджуюча рідина;
  • теплообмінник, яким є радіатор.

Отже, конструкція охолодження не допускає перегріву двигуна і зниження температури нижче оптимального значення, що забезпечує стабільну роботу мотора, хорошу змащування тертьових частин, зменшення зазорів при контакті деталей. У моделі автомобіля 2107 з інжектором встановлено підігрів корпусу дросельної заслінки.

Тепло, отримане від двигуна, можна використовувати для обігріву автомобіля. Цю задачу реалізує другий подібний за конструкцією теплообмінник, в якому відбувається процес протилежний радіатора охолодження. Нагріте повітря від теплообмінника подається в салон автомобіля.

Структура пристрою системи охолодження двигуна ВАЗ-2107 карбюратор складається з двох схем:

  • циркуляція холодоагенту по малому колу всередині двигуна;
  • контур великого кола, куди входять радіатор і розширювальний бачок.

Тепловий комфорт сучасного двигуна вимагає охолодження, що складається з двох незалежних контурів — для блоку та головки циліндрів. Це дозволяє досягти високої температури циліндрів для поліпшення їх змащування, так як в’язкість масла менше, і опір тертя також зменшується. Також знижується температура головки блоку, що оберігає двигун від виникнення детонаційного згоряння палива.

Дивіться також:  Сайлентблок задньої балки: 5 ознак зносу 7 етапів заміни

Сучасний погляд на регулювання температурних умов роботи двигуна за допомогою так званої розумної системи охолодження 21074 з інжектором включає в себе:

  • електронне управління помпою незалежно від роботи двигуна;
  • вентилятор з регульованою змінною швидкістю обертання;
  • датчики температури охолоджуючої рідини, поміщені в прокладки головки циліндрів, для контролю умови роботи двигуна;
  • багатофункціональний клапан замість традиційного термостата.

Такий пристрій швидко і гнучко регулює температуру рідини в поточному режимі роботи двигуна. Його обслуговування складається з таких операцій:

  • контроль та періодичне поповнення кількості холодоагенту;
  • перевірка герметичності гідросистеми;
  • тест придатності охолоджуючої рідини;
  • періодична заміна антифризу;
  • контроль експлуатації датчиків і індикаторів.

Перевірка герметичності системи

При огляді трубопроводів необхідно перевірити, чи щільно шланги сидять на радіаторі і агрегатах двигуна. Також потрібно оглянути тонкі шланги для опалення салону і дросельної заслінки і переконатися, що вони не потріскалися.

Тверді негайно замінити. Необхідно переконатися, що кінці шлангів глибоко натягнуті на патрубки, інакше може статися їх від’єднання. Також перевірити, чи добре затягнуті болти хомутів.

Іржаві хомути можуть послабити кріплення під час їзди, при повному робочому тиску в гідросистемі це небезпечно. Якщо є корозія, необхідно їх замінити. Тріщини, що йдуть уздовж шланга, є результатом його старіння. Пошкодження внутрішньої поверхні ускладнюють потік рідини.

Попередній візуальний огляд

Необхідно перевірити стан радіатора і розширювального бачка. Будь-які плями, патьоки, сліди рідини свідчить про негерметичності системи. Механічні пошкодження, вм’ятини, тріщини, розхитування з’єднань не допускаються. Слід перевіряти натяг ременя водяного насоса і вентилятора, а також кріплення електричних з’єднань електродвигуна вентилятора.

Бульбашки повітря в розширювальному бачку свідчать про завоздушивании системи. Плями масла в антифризі свідчать про пошкодження прокладки водяного насоса або головки блоку.

Також радимо прочитати статтю нашого фахівця, в якій розповідається про те, як вигнати повітря з системи охолодження двигуна.

Простий тест термостата

Слід запустити двигун і перевірити ділянку верхніх патрубків і шлангів, що з’єднують двигун з верхнім відділом радіатора, прямо за термостатом. Якщо при роботі двигуна протягом трьох хвилин шланг не нагрівається, це означає, що термостат заблокований в закритому положенні. Якщо відразу починає нагріватися, термостат заблокований у відкритому положенні. Якщо прогрів шланга відбувається поступово приблизно після 3 хвилин, термостат працює правильно.

Дивіться також:  Як зняти ручку склопідіймача? 2 послідовних етапи

Тест на герметичність проводиться за допомогою спеціального пристрою, що створює тиск, наприклад, ручного насоса. Тиск на манометрі 0,1 МПа (близько 1 атмосфери) слід тримати не менше 2 хвилин. Під час контролю герметичності не слід застосовувати надмірний тиск рідини, оскільки це може загрожувати пошкодження радіатора.

Контроль герметичності радіатора можна провести після його демонтажу. Для цього потрібно закрити отвори, занурити радіатор у воду і подати до нього стиснене повітря. Наявність бульбашок дозволить знайти місце витоку. Ремонт радіатора, як правило, малорентабельное заняття і стосується в основному сполук з патрубком.

Крім видимої зовні негерметичності, може виникнути внутрішня витік рідини в камеру згоряння, в систему змащення і т. д. Симптоми проникнення рідини в камеру згоряння:

  • велика кількість пари у вихлопних газах;
  • булькання в розширювальному бачку, пов’язане з проривом вихлопних газів в систему охолодження.

Симптоми проникнення рідини в систему змащення двигуна:

  • збільшення рівня масла в картері;
  • зміна кольору моторного масла (колір кава з молоком).

Як правило, основною причиною цього типу витоку є пошкодження прокладки голівки блоку циліндрів.

Придатність охолоджуючої рідини

Перевірка холодоагенту проводиться на підставі контролю її температури замерзання. Ця температура з часом зростає, оскільки зменшується вміст рідини в гліколю, який випаровується швидше, ніж вода. Контроль можна провести шляхом вимірювання густини рідини ареометром.

Вимірювання щільності антифризу може також бути виконане за допомогою тестера оптичних дисків — рефрактометром. У цьому приладі використовується зв’язок між концентрацією гліколю в рідини і коефіцієнтом заломлення світла. На призму приладу наноситься крапля досліджуваного матеріалу, і спостерігається, де проходить межа між полями білого і синього кольору. Застосовуються дві шкали для двох сортів гліколів.

Періодична заміна хладагента

Термін заміни рідини вказується виробником в інструкції по експлуатації. У більш старих двигунах інтервал заміни зазвичай становить 2 роки або 60 тисяч км пробігу автомобіля. У нових двигунах цей період збільшено до 5 років або до 120 тисяч кілометрів загального пробігу.

Дивіться також:  Як перевірити котушку запалювання? 6 ознак несправності

Щоб замінити охолоджувач, необхідно злити відпрацьоване. Для зливу потрібно виконати наступні операції:

  • почекати, поки двигун охолоне, в іншому випадку існує загроза опіку;
  • відкрити пробку радіатора;
  • встановити широкий посудину під радіатором;
  • відкрутити зливні пробки в радіаторі і блоці двигуна.

При заміні охолоджуючої рідини, а особливо при зміні її типу, необхідно промити гідросистему. Промивка полягає в подачі води шлангом в заливну горловину радіатора і проходження її через всю гідросистему. Під час процедури можна запустити двигун, щоб працює насос брав участь у процесі промивання.

Після спорожнення і промивання необхідно затягнути зливну пробку. Повільно заповнити радіатор, сорочку блока і помпу до максимального рівня. При відкритій пробці радіатора необхідно запустити двигун, щоб з трубопроводу пішов повітря. Тільки коли з’явиться впевненість у тому, що повітря було видалено, можна щільно закрутити пробку.

Після заповнення антифризом необхідно залишити працюючий двигун ще на 10 хвилин, щоб перевірити герметичність, а також час досягнення потрібної температури (сигналізує включенням вентилятора радіатора).

Агрегати та патрубки

Для якісного охолодження механізмів автомобіля в конструкцію гідросистеми включені наступні агрегати:

  1. Водяний насос або помпа — для циркуляції охолоджуючої рідини. Застосовуються насоси, які приводяться в дію ременем разом з вентилятором, зубчастим ременем, електричним приводом незалежно від мотора.
  2. Вентилятор, який служить для поліпшення обміну тепла і підвищення потоку повітря, що проходить крізь радіатор. Зазвичай застосовуються вентилятори осьового конструкції (потік повітря тече вздовж осі вентилятора).
  3. З’єднувальні патрубки. Наприклад, патрубки системи охолодження ВАЗ-2107 (інжектор) в кількості чотирьох штук, мають свою назву і застосування:
  • відвідний, або нижній;
  • підвідний, його ще називають верхній;
  • муфта водяного насоса;
  • перепускний патрубок або куточок.

Ремонт своїми силами

Хто володіє базовими знаннями, як працює система охолодження ВАЗ-2107, слюсарним інструментом і здатний визначити причину проблеми, може спробувати виправити поломку самостійно. Водій без особливих проблем зможе впоратися із заміною пошкодженого проводу або ременя насоса. Але якщо немає впевненості в діагнозі або виникла підозра серйозної поломки, безумовно, краще віддати автомобіль в руки фахівця.

Неправильно проведений ремонт може створити багато серйозних проблем. Перш за все, водій повинен знати, що несправність гідросистеми автомобіля дуже швидко призведе до повного руйнування двигуна.