Зворотний клапан паливної системи: 4 ознаки несправності і ремонт

Що таке зворотний клапан паливної системи? Цей агрегат присутня не тільки в бензинових моторах з карбюратором і в інжекторних двигунах. Зворотний клапан на паливну систему дизельного двигуна також є незамінною частиною паливної системи таких двигунів.

Паливні системи двигунів сучасних автомобілів являють собою складні системи механізмів і агрегатів. Серед них зустрічаються такі системи, роботу з якими можна довірити тільки фахівцеві. Однак і більш прості системи, на зразок тих, що присутні, наприклад, у старих моделях автомобілів ВАЗ, можуть бути більш складними в ремонті, ніж системи сучасних автомобілів. Вихід з ладу навіть самих незначних частин паливної системи може серйозно погіршити роботу транспортного засобу. Зворотний клапан паливної системи не є винятком. Але, перш ніж приступати до будь-яких ремонтних робіт, необхідно довідатися про будову і функціях цього агрегату.

Функції зворотного клапана

Паливні насоси сучасних автомобілів володіють високою продуктивністю і при належному догляді забезпечують безперервну подачу палива, незважаючи на що виробляється навантаження. Функціонування двигуна на холостих обертах неможливо без наявності зворотного клапана паливної системи.

Причому цей агрегат присутня не тільки в бензинових моторах з карбюратором і в інжекторних двигунах. Зворотний клапан на паливну систему дизельного двигуна також є незамінною частиною паливної системи таких двигунів.

Основним завданням цього клапана є запобігання утворення занадто високого тиску в паливній системі, в результаті якого може відбутися обрив паливних шлангів. В принципі призначенням будь-якого клапана є забезпечення руху різних рідин в одному головному напрямку. Перебуваючи в паливній системі, цей клапан запобігає цілий ряд проблем, які можуть виникнути в системі в результаті обриву шлангів.

Наприклад, якщо ви пересуваєтеся на автомобілі з дизельним двигуном, то поломка зворотного клапана в дорозі може призвести до того, що паливна система почне наповнюватися повітрям. Наявність повітря неприйнятно і в інжекторних системах живлення (читайте також, що таке інжектор).

Якщо водій зупиняє двигун, а паливо при цьому стікає в бак по робочій магістралі, то звільнилося простір швидко займається повітрям. У таких ситуаціях доведеться крутити мотор стартером не менше п’ятдесяти секунд.

Пристрій і принцип дії

Пристрій зворотного клапана нескладне. Весь механізм складається з пружини, мембрани і безпосередньо клапана. Клапан кулькового типу обладнаний спеціальним сідлом, яке виконується з м’якого металу і максимально точно калібрувати.

Корпус клапана забезпечений трьома виходами: перший призначений для впускного колектора, а решта — для виведення палива. Паливо безперешкодно пересувається по клапану тільки в одному з напрямків.

Дивіться також:  Як зняти фару на «Пріорі»? 2 перевірених способу, інструкція та поради

Воно не має можливості надходити назад у клапан завдяки створюваному на нього тиску, з-за чого він закривається. Клапан відкривається завдяки переміщенню пружини, що виникає в результаті розрідження при збільшенні оборотів двигуна. Зайве паливо повертається назад у паливний бак.

Клапан паливної системи часто плутають з редукційним. Щоб уникнути цього, детально вивчіть інструкцію по експлуатації автомобіля. Редукційний клапан використовується в інжекторному і дизельному двигунах і здійснює свою роботу паралельно з зворотним клапаном паливної системи.

Зворотний клапан для дизельного палива за принципом роботи нічим не відрізняється від свого «побратима», що використовується в бензинових двигунах, відмінності можуть виникнути лише в місцях розташування цього агрегату.

Місце розташування

Де знаходиться зворотний клапан паливної системи? Цей параметр ви можете знайти в інструкції, проте найчастіше цей клапан прикріплюється на паливну рампу в корпусі. Паливна рампа — це металева конструкція, на яку крім нашого клапана прикріплюються і форсунки, що відповідають за впорскування палива в двигун.

В деякі рампи зворотний клапан вкручується різьбленням з торця. У деяких автомобілях він також може знаходитися між паливним баком і форсунками в паливопроводі.

В автомобілях з дизельним двигуном завдяки тому, що тиск на вході в ПНВТ (паливний насос високого тиску) має зберігати стабільні показники, зворотний клапан прикріплюється між ручним насосом низького тиску і ТНВД. Якщо в автомобілі присутня спеціальна система передпускового підігріву палива, то зворотний клапан встановлюється перед даною системою.

Несправність паливної системи зворотного клапана

Ознаки несправності

Існує кілька характерних ознак, які можуть свідчити про несправності зворотного клапана:

  1. Мотор працює нестійко і переривчасто при мінімальних обертах.
  2. Мотор запускається тільки після тривалого обертання стартера з одночасним натисканням педалі газу.
  3. Бензин протікає з паливних шлангів і продовжує протікати після їх заміни та підтягування хомутів.
  4. Обороти різко змінюються на холостому ходу.

З-за того, що конструкція зворотного клапана повністю механічна, його діагностика з допомогою спеціальних приладів неможлива. Розібрати зворотний клапан і відремонтувати його не вдасться, так як вся його конструкція досить дешева, і відсутні окремі запчастини у продажу.

Ви можете дізнатися про працездатності клапана, вимірявши тиск в паливній системі манометром. Манометр для цього під’єднуєте до відділу, забезпечує живлення двигуна. Швидке зниження тиску при зупинці двигуна буде свідчити про несправність клапана.

Дивіться також:  Як зняти подушку безпеки з керма? 4 докладних інструкцї

Інший спосіб перевірки клапана на працездатність полягає у відстеженні рівня тиску при перетисканні зворотного шланга. Тиск має підвищуватися, але такий спосіб підійде не для всіх автомобілів, оскільки в деяких з них ці шланги зроблені з металу.

Якщо двигун працює плутано, то пережміть зворотний шланг і знову спостерігайте за роботою двигуна. Якщо необхідна потужність в цей момент набирається, а циліндри функціонують — сміливо можете міняти клапан.

Основні несправності

Основною несправністю зворотного клапана є вихід з ладу внаслідок тривалого використання. Будь-яка деталь автомобіля має свій термін придатності, після закінчення якого навіть при належному поводженні вже не буде функціонувати як раніше.

Іншими частими несправностями клапана є механічні пошкодження або закупорка, яка відбувається, наприклад, із-за використання неякісного палива. Найчастіше зношується пружина і мембрана.

Причини несправностей

Чому клапан виходить з ладу? Останнім часом ринок автозапчастин заполонили китайські дешеві запчастини. Досить часто такі запчастини виходять з ладу із-за заводського браку. Зворотний клапан не є винятком.

Як згадувалося вище, причиною зносу часто стає час і неякісне паливо. Якщо бензин або дизельне паливо змішати з водою, то така суміш буде згубною для багатьох агрегатів паливної системи.

Засмічення клапана в результаті використання неякісного палива теж може бути істотною причиною. Засмічення взагалі призводить до зниження або припинення працездатності багатьох агрегатів автомобіля (наприклад, повітряних фільтрів).

Після змішування палива з водою і попадання такого палива у систему, волога може потрапити в регулятор. Нерідко і разом з брудом, якщо несправний фільтр.

Діагностика і усунення несправностей у роботі зворотного клапана

Отже, ви маєте підозру, що працездатність автомобіля знизилася внаслідок несправності зворотного клапана паливної системи, і присутні деякі ознаки його несправності. Для того щоб з’ясувати, чи так це, використовується кілька методів.

Найчастіше перевіряють рівень тиску. Адекватний рівень тиску повинен становити близько 3 кг/см2 (для легкових автомобілів). Разом з цим рівень тиску не повинен різко знижуватися при зупинці двигуна. В іншому випадку це теж буде ознакою несправності зворотного клапана.

Як згадувалося вище, іноді використовують стиснення шлангів. Але цей метод не завжди підходить, оскільки стиснути можна лише еластичний гумовий шланг.

Дивіться також:  Не працює обігрів заднього скла: 5 причин і 3 варіанти ремонту

Обов’язково встановлюйте причину, по якій паливна система наповнюється повітрям. При правильному її функціонуванні рідина в невеликій кількості повинна залишатися в камері в очікуванні наступного запуску двигуна. Якщо клапан відсутній або зношений, то замість цієї рідини з’являється повітря. Запустити двигун в таких умовах буде незрівнянно важко.

Отже, в результаті вимірювань тиску вставленим в рампу манометром, ви зробили висновок, що після зупинки двигуна воно починало сильно падати. У цьому випадку або присутній дефект паливної магістралі, або несправний сам клапан. Якщо на виході з паливного насоса результат відрізняється, значить, несправний клапан.

Щоб усунути несправність, виберіть у магазині запчастин якісний зворотний клапан, який підходить по розмірам перерізу. Якщо підібрати клапан з неправильними розмірами перерізу, то він може почати «проскакувати». Перед покупкою перевірте працездатність клапана на місці, якщо є можливість. Зворотний клапан необхідно врізати в лінію в будь-якому відповідному місці.

Наприклад, це можна зробити між паливним насосом і фільтром. Після цього перевірте працездатність на своєму автомобілі, заїхавши під кутом в гірку. Якщо автомобіль не подає ознаки зниження потужності, то клапан підійшов.

Іноді в заміні клапана немає потреби, а треба міняти сам паливний насос. Однак ця процедура коштує набагато дорожче. Альтернативним варіантом є встановлення додаткового клапана. При виборі клапана враховуйте, що моделі для російських автомобілів часто відрізняються по перерізу від іномарок.

Є також народний спосіб усунення несправності, але він підходить тільки, якщо клапан був засмічений. Необхідно пару разів ударити по клапану молотком. Силу удару треба розрахувати так, щоб уникнути механічних пошкоджень. При такому впливі сторонні тіла, що потрапили в клапан, можуть бути подрібнені або взагалі вилетіти з клапана. Але найчастіше набагато простіше замінити клапан на новий.

Висновки

Зворотний клапан паливної системи є важливим агрегатом цієї системи, поломка якого може доставити водієві масу проблем. Особливо болючим це буде під час руху. Тому варто використовувати тільки якісне паливо, а також при найменших ознаках несправності, які були перераховані вище, проводити діагностику паливної системи.

Адже проблема може критися не тільки в клапані, але і в інших дрібних деталях. Діагностика на СТО практично завжди виявляє такі несправності, тому не варто забувати про своєчасному технічному обслуговуванні автомобіля, навіть якщо все здається справним. Удачі і легких доріг!